In het Oog van Google | Nexxxxt Generation | Maastricht
Ivan Jans
Tijdens een bijeenkomst van Nexxxxt Generation heeft Emiel Jans van UP-TO-DATE WebDesign met zijn lezing "In het Oog van Google" de aanwezigen geholpen om een beter inzicht te krijgen in het online landschap en hun doelpubliek.
Deze topics kwamen aan bod:
Hoe zal het internet vandaag, morgen en overmorgen onze manier van werken en contacten leggen beïnvloeden? Welke rol spelen wij online en hoe bereik ik een grote doelgroep dankzij Google en social media? Welke sociale media zijn nuttig en wat zijn de gevolgen van mijn acties online? Dit zijn slechts enkele van de vele vragen die opgehelderd werden tijdens deze bijeenkomst van topvrouwen.
1 Online goed gezien en gevonden worden start bij Google zelf
Door al je informatie in één website te verzamelen en te hopen dat Google je zo zal 'ontdekken' en online tonen in de zoekresultaten, werk je nog steeds zoals webdesigners dat 10 jaar geleden deden. Dat is vandaag niet meer voldoende. Door in te zetten op de juiste diensten van Google zal je online beter opvallen, hoger scoren in de zoekresultaten van Google en je content voor altijd online hebben.
Als je passief afwacht tot je doelgroep jou via de Google zoekmachine vindt, mis je een enorm stuk van de markt. Succesvolle bedrijven profileren zich vandaag pro-actief naast hun website via social media kanalen en nieuwsbrieven. Door met je boodschap naar buiten te komen zorg je ervoor dat mensen je al 'leren kennen' voor ze je zelfs ontmoeten.
3 Bekijk het internet niet als een commercieel medium
Het internet is in de eerste plaats bedacht om kennis te delen met anderen, niet om bedrijven te helpen groeien. Als jouw website nog steeds een vertaling van een papieren naar een digitale folder is, in plaats van een archief van de kennis die jij bezit, laat je heel wat kansen liggen. Google heeft namelijk als doel om goede antwoorden te geven op vragen die gesteld worden in de zoekmachine. Een commerciële boodschap zal daarom zelden hoog scoren in de zoekresultaten. Deel je kennis met de wereld en je zal eenvoudig een groot publiek online bereiken en online beter scoren.
4 Gebruik systemen en apps die zich al bewezen hebben
We komen regelmatig nog bedrijven tegen die hun vertrouwen leggen in lokale webdevelopers of programmeurs die zelf een systeem hebben ontwikkeld om een website of een toepassing in te maken. Vaak klinkt het mooi om zelf vanaf 0 alles te mogen bedenken, maar in werkelijkheid blijkt dit zelden een succesvolle of betaalbare zaak te zijn. Maak gebruik van de tools die al bestaan. Het aantal toepassingen die al beschikbaar zijn en zich al miljoenen keren bewezen hebben is echt enorm.
Als je een lange tijd niets van jezelf laat horen, zal je stilaan vergeten worden. Deel daarom regelmatig een online artikel, een blog of nog beter -> een vlog. Zo heb je de grootste kans om Top of Mind te blijven bij je doelgroep en vooral bij je bestaande klanten.
Als iemand al met jouw bedrijf in aanraking is gekomen moet je die kans aangrijpen om hem of haar regelmatig aan je te laten denken. Het kan zijn dat die persoon vandaag nog geen behoefte heeft waar jij een antwoord op hebt maar dat kan binnen een jaar helemaal veranderen. Nieuwsbrieven in de vorm van e-mails zijn nog steeds de beste manier om regelmatig met jouw boodschap in beeld te komen. Beloon je contacten met handige tips en tricks en verveel hen niet met uitsluitend commerciële boodschappen. Dit zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen.
7 Verzamel reviews en getuigenissen
De mening van anderen geeft steeds vaker de doorslag in de beslissing van aankoop of dienst waar we voor kiezen. Elk bedrijf zal zich steeds van zijn beste kant laten zien, maar het is uiteindelijk je reputatie (en de mening van anderen) die bepalend is voor jouw succes. Ga hierbij uiteraard zoveel mogelijk uit van Google Reviews.
Ben je op zoek naar een nieuwe website? Wil je je bestaande website versterken en bruggen bouwen? Wil je je doelgroep op een efficiënte en eenvoudige manier bereiken?
Contacteer me en ontvang een gratis analyse van je huidige aanpak en een persoonlijke presentatie om te zien hoe onze strategie je online eenvoudig beter helpt scoren. Ben je zelf op zoek naar een interessante spreker voor je event, vereniging of bedrijf? Contacteer me om de mogelijkheden te bespreken.
Mensen online bereiken met een traditionele website voldoet al lang niet meer. Door een website nog steeds te bekijken als een naamkaartje of een info-brochure online, hanteer je nog steeds dezelfde denkwijze die marketeers hadden in de beginjaren van het internet. Alleen is het er vandaag allemaal wat mooier op geworden, maar feitelijk komt het in de basis nog steeds op hetzelfde neer.
Ondertussen zetten succesvolle bedrijven actief in op de belangrijkste social media en nieuwsbrieven om hun doelgroep te bereiken. Want daar zit namelijk je doelgroep in de eerste plaats, en niet op je website. Door pro-actief de mensen te bereiken positioneren zij zichzelf als een expert in hun vakgebied, of als een leuke werkomgeving om het juiste talent aan te trekken.
Tijd voor actie!
De kansen liggen voor het grijpen . We leven in een fantastische tijd vol online opportuniteiten. Wachten tot je "er klaar voor bent" is je concurrenten alle kansen geven die jij nu laat liggen. Het gemak waarmee we vandaag mensen kunnen bereiken online biedt ons kansen die er gisteren niet waren en er morgen misschien niet meer zullen zijn.