Smart-Site for Life 2019 | Hogeschool PXL & UP-TO-DATE WebDesign
Met 9 zijn ze: de goede doelen die onze Smart-Site for Life actie van 2018 wonnen. Nu doen we er met 'Smart-Site for Life 2019' een schepje bovenop. We gaan opnieuw aan de slag met de studenten Communicatiemanagement aan de Hogeschool PXL om de winnaars van onze vorige Smart-Site for Life actie te helpen om geld in te zamelen voor hun goed doel.
Om de studenten op weg te helpen heb ik, Emiel Jans, een gastcollege gegeven. Deze topics kwamen aan bod:
Hoe zal het internet vandaag, morgen en overmorgen onze manier van werken en contacten leggen beĆÆnvloeden? Welke rol spelen wij online en hoe bereik ik een grote doelgroep dankzij Google en social media? Welke sociale media zijn nuttig en wat zijn de gevolgen van mijn acties online? Dit zijn slechts enkele van de vele vragen die opgehelderd werden tijdens dit seminarie.
De samenvatting:
1 Online goed gezien en gevonden worden start bij Google zelf
Klik hier voor meer info.
2 Een website alleen is niet meer genoeg
Klik hier voor meer info.
Het internet is in de eerste plaats bedacht om kennis te delen met anderen, niet om bedrijven te helpen groeien. Als jouw website nog steeds een vertaling van een papieren naar een digitale folder is, in plaats van een archief van de kennis die jij bezit, laat je heel wat kansen liggen. Google heeft namelijk als doel om goede antwoorden te geven op vragen die gesteld worden in de zoekmachine. Een commerciƫle boodschap zal daarom zelden hoog scoren in de zoekresultaten. Deel je kennis met de wereld en je zal eenvoudig een groot publiek online bereiken en online beter scoren.
Klik hier voor meer informatie over de online invloed van sociale media.
We komen regelmatig nog bedrijven tegen die hun vertrouwen leggen in lokale webdevelopers of programmeurs die zelf een systeem hebben ontwikkeld om een website of een toepassing in te maken. Vaak klinkt het mooi om zelf vanaf 0 alles te mogen bedenken, maar in werkelijkheid blijkt dit zelden een succesvolle of betaalbare zaak te zijn. Maak gebruik van de tools die al bestaan. Het aantal toepassingen die al beschikbaar zijn en zich al miljoenen keren bewezen hebben is echt enorm.
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste tools.
Als je een lange tijd niets van jezelf laat horen, zal je stilaan vergeten worden. Deel daarom regelmatig een online artikel, een blog of nog beter -> een vlog. Zo heb je de grootste kans om Top of Mind te blijven bij je doelgroep en vooral bij je bestaande klanten. Ook dit is en blijft belangrijk voor goede doelen, die zich moeten onderscheiden en mensen moeten aanzetten om te doneren, zich in te schrijven als vrijwilliger en te sensibiliseren.
Klik hier voor een overzicht van al onze artikels.
Als iemand al met jouw bedrijf in aanraking is gekomen moet je die kans aangrijpen om hem of haar regelmatig aan je te laten denken. Het kan zijn dat die persoon vandaag nog geen behoefte heeft waar jij een antwoord op hebt maar dat kan binnen een jaar helemaal veranderen. Nieuwsbrieven in de vorm van e-mails zijn nog steeds de beste manier om regelmatig met jouw boodschap in beeld te komen. Beloon je contacten met handige tips en tricks en verveel hen niet met uitsluitend commerciƫle boodschappen. Dit zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen.
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste boodschappen die mensen verwachten.
De mening van anderen geeft steeds vaker de doorslag in de beslissing van aankoop of dienst waar we voor kiezen. Elk bedrijf zal zich steeds van zijn beste kant laten zien, maar het is uiteindelijk je reputatie (en de mening van anderen) die bepalend is voor jouw succes. Ga hierbij uiteraard zoveel mogelijk uit van Google Reviews.
Klik hier voor enkele getuigenissen van onze klanten.
Klik hier voor een overzicht van al onze Google Reviews.
Het is nog nooit zo gemakkelijk en goedkoop geweest om de juiste doelgroep te bereiken met je boodschap. De kansen die we vandaag hebben online zijn enorm, het staat vast dat dit in de toekomst alleen maar duurder zal worden.
3 Bekijk het internet niet als een commercieel medium
Het internet is in de eerste plaats bedacht om kennis te delen met anderen, niet om bedrijven te helpen groeien. Als jouw website nog steeds een vertaling van een papieren naar een digitale folder is, in plaats van een archief van de kennis die jij bezit, laat je heel wat kansen liggen. Google heeft namelijk als doel om goede antwoorden te geven op vragen die gesteld worden in de zoekmachine. Een commerciƫle boodschap zal daarom zelden hoog scoren in de zoekresultaten. Deel je kennis met de wereld en je zal eenvoudig een groot publiek online bereiken en online beter scoren.
Klik hier voor meer informatie over de online invloed van sociale media.
4 Gebruik systemen en apps die zich al bewezen hebben
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste tools.
5 Laat regelmatig iets van je horen
6 Verzamel emailadressen
7 Verzamel reviews en getuigenissen
Klik hier voor een overzicht van al onze Google Reviews.
8 Zet in op social media advertenties
9 Branding & naamsbekendheid belangrijker dan ooit
Mensen online bereiken met een traditionele website voldoet al lang niet meer. Door een website nog steeds te bekijken als een naamkaartje of een info-brochure online, hanteer je nog steeds dezelfde denkwijze die marketeers hadden in de beginjaren van het internet. Alleen is het er vandaag allemaal wat mooier op geworden, maar feitelijk komt het in de basis nog steeds op hetzelfde neer.
Ondertussen zetten succesvolle bedrijven actief in op de belangrijkste social media en nieuwsbrieven om hun doelgroep te bereiken. Want daar zit namelijk je doelgroep in de eerste plaats, en niet op je website. Door pro-actief de mensen te bereiken positioneren zij zichzelf als een expert in hun vakgebied, of als een leuke werkomgeving om het juiste talent aan te trekken.
Handige apps & Siri
Volg deze link voor een overzicht van enkele handige zakelijke apps. Hier kan je de 50 belangrijkste apps terugvinden die wij onze klanten aanraden om eens te bekijken. Tot slot kan je hier nog meer apps vinden die vooral handig zijn voor je persoonlijke info of op vakantie.
Dit zal u ook interessant vinden:
- VKW Limburg tilt online communicatie naar een hoger niveau
- Zo vindt u gratis de beste foto's voor uw online communicatie
- Hoe maak je zelf sterke video's?
- 7 handige apps voor moderne ondernemers
- De beste SIRI spraakcommando's die iedereen moet kennen
- Bloggen: 6 tips om beter te scoren online
- De 10 geboden van een UP-TO-DATE website